Direktlänk till inlägg 5 juni 2009

5e dagen

Av märta olsson - 5 juni 2009 23:23

 Då var jag på plats, i Köpenhamn, trivs i lägenheten, nära till det mesta, reflekterar mycket, ovant med ensamheten fast den gör mycket med det inre, inre reflektion. Skönt. Och den yttre reflektionen är igång den med, he he he.


OLIKA; När jag väljer tandkräm, är det två tuber i en förpackning, lite smartare försäljningsknep.

Det är så avslappnad stämning överlag, olika, människor lever olika känns det som, vilket är inspirerande.  

Sats lånar ut spinningskor för 10 dkr.

Basketplan med stängsel runt omkring mellan vägarna, stämningsfullt.

Många lagliga målningar på stora husväggar, fint och jag blir så glad. Gör det lättare att hitta.

8 av 10 i personalen har ett väldigt handfast och hårt handslag.(uppskattningsvis har jag hälsat på 70 pers hittils)

Upplevelsen är att många röker och röker mycket. Själsligt verkar de må bättre trots puffande.

Många namn slutar på E, Line, Anette, Mette, Julie etc.

Man får både röka på cellen och kolla på  tv1000, vi i Sverige är mkt för att förbjuda.

Glassbilen låter som ett ånglok.

God arbetslust, god avfton, god weekend, många flera artighetsfraser.

kram

   
 
Max

Max

6 juni 2009 08:43

Klart att man ska få se på TV1000 står inte det någonstans i Genèvekonventionerna? Lycka till nu Märta, vi hejar på dig!!

http://njvx

 
Ingen bild

anna fredriksson

6 juni 2009 09:00

Hej Märta.
Vad roligt att höra dig berätta om dina upplevelser. Köpenhamn är fint, men det var ett tag sedan jag var där. Min son o familj och vänner är där i helgen o i legoland.
Du är så positiv så det riktigt hörs när du skriver hur du trivs i din nya roll. Jag var
där en del på -90 talet i Danmark, på den tiden jag var Rosenterapeut och som hjälplärare, vi var norr om stan minns inte exakt var. Men det fanns en stor kunglig park som vi ofta promenerade genom. Huset vi bodde i var ett typiskt engelskt i fyra vån men ändå fristående villa och vi bodde högst upp. Vi gick ner på morgnarna och badade i havet en kall kick för dagen i juni mån. Jag är numera vinterbadare, det finns inget skönare. Jag har förstått det där med att hjärnan programmerar vad jag skall och inte skall göra. Så även det att hoppa i vaken blir en vana då varvat med bastu.
Du Märta, du vet att det är Sveriges Nationaldag idag, hoppas ni utlandssvenskar tänker på Sverige, vi har det allt bra här också. Kanske kommer du att se några svenska flaggor.
Jag har nu gjort min Affärsplan och håller på med kalkylen för att sätta pengar på allt. Det är faktiskt riktigt roligt och hoppas det blir som jag tänker. Väldigt roligt att jobba åt sig själv dessutom.

Jante lever tydligen kvar i Sverige- med tanke på artighetsfraser, trist. Men så brukar jag tänka när jag besöker min dotter och fam. i London. T o m barnen kan alla fraser ;yes nanny, pleace mormor, yes mormor, thank you mormor. Jag tror det börjar där, i mycket unga år.
Ha en mycket bra dag Märta!

 
Ingen bild

Kattis

6 juni 2009 10:21

Låter som att du är nere på kontinenten, men det är du ju också... nästan. F-n, man blir lite avis på ditt äventyr. Du är modig! Jag kommer att följa din blogg. Spännande att läsa dina reflekioner. Kram och trevlig helg.

 
Ingen bild

Eva-Mi

6 juni 2009 11:26

Så härligt det låter! Blir väldigt sugen på Köpenhamn, Carlsberg o smörrebröd. ; )

 
Henrik Bengtsson frivården fridhemsplan

Henrik Bengtsson frivården fridhemsplan

6 juni 2009 11:30

Hej Märta! Låter som Köpenhamn passar dig bra. Här hemma är allt väl, och på tisdag ska vi äta lunch med Ulla Ringdahl:) Det kommer bli tomt utan dig. Kram påre lill-strumpan

http://www.atg.se

 
Ingen bild

Valter Frank

6 juni 2009 12:36

Hej Sis!
Skönt att höra att du har kommit fram och att allt har tagit en bra start. Ska ta och följa den här bloggen så mycket jag kan. Se till att piffa till den med lite bilder då och då :) De blir roligare läsning på så viss :)

Ha de super så ses vi snart.
ps. kan jag skicka ner Klovn till dig snart?
KRAM

 
Ingen bild

Pernilla

6 juni 2009 12:43

Heej!! Välkommen till södern! Bor du centralt i Köpenhamn? Nära stationen eller vid ströget kanske (de enda ställen jag känner till förutom tivoli ;) Jag har kvar samma mobilnummer, det skulle vara skitskoj att umgås lite! :)

Kramar

 
Carro

Carro

6 juni 2009 22:30

ÄNTLIGEN. Märta i bloggosfären. Ska följa dig i spänning.
Fotat några läckra statyer än?=)

http://blogg.aftonbladet.se/familjen

 
Ingen bild

Caroline

7 juni 2009 10:00

Låter härligt Märta! Skönt att du verkar trivas! Ser fram emot att läsa din blogg :) Kram!

 
Ingen bild

anna fredriksson

9 juni 2009 22:31

Idag har jag ffått besked om att teckna avtal för jobbcoaching, fantastiskt!! Hoppas dina dagar fortlöper som du önskar, vi tänker på dig det vet du.
Kram Anna

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av märta olsson - 28 augusti 2009 13:18

En fantastiksk stad och myckat att upptäcka:) Den känns trygg, mycket folk i farten hela tiden. Många som cyklar och går, mkt rörelse överhuvudtaget. I like:) Ströget är en mishmash av turister från jordens alla hörn. Tivoli med dess vackra byggnad...

Av märta olsson - 29 juli 2009 18:00

Asså denna dag. Var med några kollegor till retten (tingsrætten idag) Det børjade med att de tvingade i mig ett wienerbrød till morgenmat då de skulle fira någons fødelsedag. Sen var jag halva dagen med på retten (tingsrætten) vilket var intressant. ...

Av märta olsson - 29 juli 2009 18:00

Asså denna dag. Var med några kollegor till retten (tingsrætten idag) Det børjade med att de tvingade i mig ett wienerbrød till morgenmat då de skulle fira någons fødelsedag. Sen var jag halva dagen med på retten (tingsrætten) vilket var intressant. ...

Av märta olsson - 24 juli 2009 19:26

Solen skiner och jag har årskort på tivoli:) konsert ikvæll med kaiser cheifs och imorgon sætter priden igång med outgames.   Den førsta månaden av 1000 intryck har lagt sig och nu går jag mot en hærlig vardag:) Då jag inte uppmærksammar alla olikhet...

Av märta olsson - 1 juli 2009 19:12

Fan vilket viktigt ord och innebörd, att vara tacksam. Jag känner att jag har mycket att vara tacksam för. Nyligen skrev jag dagbok och fyllde nästan en hel sida med saker att vara tacksam för, underbart! :)   Sedan en vecka tillbaka har nu min kära ...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards